معرفی رشته پزشکی
نوشته شده توسط : حمید حمیدی

یکی از رشته هایی که داوطلبان کنکور می توانند آن را در دفترچه انتخاب رشته کنکور مشاهده نمایند، رشته پزشکی می باشد. این رشته که چندین سال آخر داوطلبان زیادی را به خود جذب کرده نیازمند تحقیق و مطالعه کافی قبل از انتخاب کردن آن میباشد چرا که بسیاری از دانش آموزانی که بدون شناخت کافی وارد این رشته پرطرفدار میشوند بعد از مواجه با سختی های رشته از آن منصرف میشوند و تمایل و انگیزه کافی برای ادامه در این رشته را ندارند.

اکثر داوطلبانی که رتبه و تراز مناسب برای انتخاب رشته این مجموعه کسب کرده اند به دنبال یافتن اطلاعاتی در این خصوص هستند که رشته پزشکی چیست؟ شامل چه مباحثی شده و بازار کار آن پس از فارغ التحصیلی چیست؟

تصور بسیاری از داوطلبان ورود به دانشگاه به خصوص داوطلبان علاقه مند به رشته پزشکی این است که دانشگاه ورود به آن مشکل و خروج از آن بسیار ساده است. در حالی که به گفته دانشجویان این رشته، یک دانشجوی پزشکی باید آمادگی مطالعه، تحقیق و پژوهش را در حد بسیار گسترده و فراگیر داشته باشد. یعنی اگر دانشجو بسیار کوشا و علاقمند نباشد و تنها برای عنوان “دکتری” وارد این رشته شده باشد، حتی نمیتواند مدرک دکترای عمومی خود را به دست بیاورد. زیرا دوره پزشکی عمومی نسبت به رشته های دیگر، طولانی تر است و در طی این مدت دانشجو باید درس های متعدد، متنوع، حجیم و نسبتا پیچیده و دشواری را مطالعه کند.

پس اگر میخوایین به طور کامل با این رشته پرطرفدار و محبوب آشنا بشین و بدونین که آیا مناسب شما هست یا نه و اینکه واقعا بهش علاقه دارین یا صرفا تحت تاثیر جو جامعه قرار گرفتین، با این مقاله از دپارتمان آموزشی محمد استبصاری تحت عنوان معرفی رشته پزشکی همراه باشین.

تاریخچه رشته پزشکی:
با مطالعه تاریخشناسی و گذشته اجداد میتوان متوجه شد که یکی از دانشهایی که ایرا‌‌ن‌ زمین در آن نقش مهمی را ایفا کرده دانش پزشکی است. دانش پزشکی در ایران پیش از دوره اوستایی و ظهور اشوزرتشت وجود داشته. زمانی که زرتشت که خود نیز یکی از پزشکان برجسته عهد باستان ایران می باشد پا به عرصه وجود می گذارد، قرن ها یا هزاران سال بوده که این دانش در ایران زمین رواج داشته است. اوستا که مجموع کاملی از تاریخ و فرهنگ ایرانیان پیش از ظهور زرتشت تا به دوره او می باشد، اشاره‌ های بسیاری به دانش پزشکی و پزشکان ایرانی دارد. همچنین در دیگر کتابهای پهلوی و پارسی بدان اشاره ها بر میخوریم٬ مانند شاهنامه، بندهش. در متون کهن آمده:
جمشید( چهارمین پادشاه پیشدادی) نخستین کسی بود که استحمام آب گرم و سرد را مرسوم کرد. در دوره پادشاهی او هفتصد سال نه گیاهی خشکید و نه جانداری بیمار شد.

هدف رشته پزشکی
رشته پزشکی دانشی است که هدف آن بهبود بهداشت و سلامتی، درمان بیماری‌ ها و بازتوانی آسیب‌ دیدگان است. این اهداف با شناخت بیماری ها، تشخیص، درمان و پیشگیری از بروز آنها به انجام می رسد. فارغ التحصیلان رشته پزشکی روزانه با افراد زیادی از گروه های مختلف جنسی، اجتماعی و سنی مواجه می شوند که این گروه ها هر چند با وجود تفاوت هایی همگی نام مشترک بیمار را نزد پزشک یدک می کشند.

بیماران می دانند که برای سلامتی و تندرستی باید به پزشک برای درمان اعتماد کنند و در نتیجه این اعتماد تصمیم گیری در مورد سلامتی شان را به پزشک می سپارند

استعداد های مورد نیاز برای تحصیل در پزشکی
استدلال دیداری: قدرت استدلال با تصاویر و نشانه ها را داشته باشند.
استدلال ریاضی: کشف روابط میان اعداد و شناسایی الگوهای موجود در آنها در این افراد وجود داشته باشد.
استعداد درک 3 بعدی: بتوانند ماورای آنچه که در سطح چیزها و امور است را ببینند. یعنی بتوانند وجه یا وجوهی از شکلی که نمی بینید، یک بازنمایی فرضی در ذهن خود بیافرینند.
استعداد دقت: بتوانند به خوبی تمرکز کنند و دقت داشته باشند تا با به خاطر سپردن جزئیات و استفاده از آن در موقعیت های جدید مفید باشند.
بازار کار رشته پزشکی
امروزه می شنویم که برای فارغ التحصیلان پزشکی بازار کار مناسبی وجود ندارد! یا خبرهایی از اشباع شدن این رشته به گوش میرسد. در حالی که هنوز در بسیاری از شهر های کوچک و مناطق محروم با کمبود پزشک مواجه هستیم. از سوی دیگر فارغ التحصیل پزشکی حتما نباید در مطب بنشیند و نسخه بنویسد، بلکه در زمینه پزشکی شغل های مختلفی هست که می توان انجام داد. برای مثال زمینه های تحقیقی بسیاری در این رشته وجود دارد. اما متأسفانه تعداد فارغ التحصیلانی که مایلند در این زمینه کار کنند، بسیار انگشت شمار است.

موقعیت های شغلی و بازار کار رشته پزشکی با توجه به علاقه داوطلب و فراخوان های استخدامی در سطح خوبی قرار دارد.

بازار کار پزشکی معمولا کلینیک‌ ها، بیمارستان‌ های دولتی، بیمارستان‌ های خصوصی، مطب‌ ها و به عنوان مدرس در دانشگاه ها هستند.
میزان درآمد یک پزشک عمومی به موارد متعدد بستگی دارد: تجربه طبابت، محل مطب و روابط عمومی و نحوه برخورد با بیماران از عوامل تاثیر گذار در درآمد یک پزشک است.

تعدادی از تخصص های رشته پزشکی :
جراحی کلیه و مجاری ادراری
پزشکی کودکان
آسیب‌ شناسی
زنان و زایمان
ارتوپدی
بیماری‌های مغز و اعصاب
بیماری‌ های داخلی
بیماری‌ های عفونی و گرمسیری
بیماری‌ های قلب و عروق
بیهوشی
بیماری‌ های پوست
جراحی عمومیبهترین دانشگاه های پزشکی جهان
جراحی مغز و اعصاب
چشم‌ پزشکی
رادیو انکولوژی
پرتو شناسی
روان‌ پزشکی
جراحی گوش و حلق و بینی
پزشکی هسته‌ای
طب کار
پزشکی قانونی
پزشکی فیزیکی و توانبخشی
طب اورژانس
پزشکی ورزشی
پزشکی هوافضا و زیرسطحی
پزشکی خانواده
چه کسانی برای تحصیل در رشته پزشکی مناسب هستند؟
رشته پزشکی قطعا دانشجویانی با اراده، کوشا و ثابت‌ قدم در برابر مشکلات و بحران‌ ها را می‌طلبد. طبیعتا دانشجویی با روحیه ضعیف و اراده ای پایین که در برابر مشکلات و موقعیت های سخت نتواند تاب بیاورد مناسب این رشته پرماجرا نیست و هیچ بیماری با دیدن ناکارآمدی های یک پزشک معالج از او حمایت نمیکند و درئنتیجه آینده کاری او به خطر میافتد.
پزشکان با سوگندنامه بقراط متعهد می‌ شوند با تلاش و تخصص خود در جهت کمک به بیماران و جلوگیری از آسیب آن‌ها فعالیت کنند و نجات‌ دهنده جان انسان‌ها از درد، رنج و بیماری‌ها باشند

دوره های تحصیلی رشته پزشکی
رشته پزشکی عمومی مجموعا ۷ سال است که از ۴ دوره علوم پایه، نشانه شناسی و فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی تشکیل شده است.

شرایط پذیرش در دوره علوم پایه :
مرحله علوم پایه، اولین مرحله از دوره آموزش رشته پزشکی است، مدت زمان این مرحله دو سال است
در این مرحله، دانشجویان بخش اول دروس عمومی و دروس پایه را می گذرانند…
دانشجویان باید در هر نیم سال تحصیلی ۲۰ واحد درسی ارائه شده از طرف دانشکده را به طور اجباری بگذرانند حداکثر زمان مجاز برای گذراندن این مرحله ۳ سال است.
در پایان این مرحله امتحان جامع علوم پایه برگزار می‌ شود و قبولی در این امتحان شرط ورود به مرحله بعدی است. هر دانشجو حداکثر دوبار می تواند در این آزمون شرکت کند هدف از این مرحله، آموزش ساختمان بدن انسان و آناتومی اعمال فیزیولوژیک و نقش آن در سلامت انسان و هم چنین شناخت عوامل بیولوژیک بیماری زا و شیوه های دفاعی بدن در برابر آنها و اصول آسیب های بدن انسان و آشنا ساختن دانشجو با اصول مسائل بهداشتی است.

شرایط پذیرش در دوره فیزیوپاتولوژی :
طول این دوره ۶ ماه است.
در این مرحله دانشجو نشانه‌ های بیماری ها و تشخیص و درمان آنها را یاد می گیرد.
در این دوره از رشته پزشکی دانشجو، فارماکولوژی را به صورت مروری کلی بر دسته های دارویی و چگونگی اثر داروها، می گذراند.
حداکثر مدت مجاز،‌ در مراحل اول و دوم (علوم پایه و فیزیوپاتولوژی) ۵ سال است.

شرایط پذیرش دوره کارآموزی بالینی :
دوره سوم که از آن به عنوان دوره کارآموزی (استاژری) یاد می شود، شامل دو مجموعه درسهای نظری و کار عملی است.
در برنامه عملی، دانشجو در بالین بیمار با نشانه های بیماری به صورت مستقیم آشنا می شود و با صحبت با بیمار و به دست آوردن شرح حال بیمار، نوع آن را تشخیص داده، اقدام درمانی لازم را فرا خواهد گرفت.
گذران این دوره به طور معمول ۲۰ ماه و حداکثر ۲۷ ماه طول می کشد.

شرایط پذیرش دوره کارورزی بالینی :
این مرحله از رشته پزشکی دوره انترنی نامیده می شود که در واقع نقطه عطف آموزش بالینی دانشجویان رشته پزشکی است.
به کار بستن عملی تمام آموخته ها، تماس مستقیم با بیمار و با انجام معاینه های بالینی و دستور آزمایش های پاراکلینیک و در نهایت درمان بیمار از وظایف دانشجوی رشته پزشکی در دوره کارورزی بالینی است.
طول این دوره ۱۸ ماه است که زیر نظر مستقیم اساتید انجام می گیرد

ویژگی ها و توانمندی های پزشک موفق
ویژگی های پزشک خوب از نظر بیماران عبارتند از

خوش اخلاقی و برخورد خوب
سطح علمی بالا و باسوادی
با تجربه بودن و مهارت و تبحر
صبوری و تحمل
با وجدان بودن و وظیفه شناسی
ارائه توضیحات کامل درباره بیماری به بیمار و مراجعان
دلسوزی و خیرخواهی
گوش دادن به حرف های بیماران
وقت شناسی و منضبظ بودن
سختی های دوران پزشکی
به طور میانگین شما باید 9 تا 14 سال از عمر خود را صرف این رشته و درس ها و کشیک های طاقت فرسای این رشته کنید. به زبان دیگر شما باید بهترین سال های جوانی خود را صرف کتاب های دشوار و کشیک ها و معالجه بیماران و پاس خدهی به بیماران کم طاقت کنید.

وقتی دانشجوی رشته پزشکی میشوید دیگر مانند قبل تعطیلات تابستان نخواهید داشت و برخلاف بیشتر رشته های فنی و مهندسی در تمام طول هفته حتی جمعه نیز ممکنه مشغول به کار باشید.

 

سخن آخر:
رسیدن به هر موفقیتی سختی های خاص خودش را دارد. تحمل سختی های مسیر با رسیدن به موفقیت شیرین میشود. همه دانش آموزانی که سختی های کنکور و درس های دبیرستان را برای این رشته چشیده اند به احتمال بسیار زیادی در این نبرد پیروز شده اند. ولی باید دانست این پیروزی اول مسیر پر پیچ و خم پزشکی است که سرآغاز یک زندگی چندین ساله هست. این رشته شیرینی ها و سختی خاص خودش را دارد که به مراتب درمان حال بد یک انسان لذت بخش تر از سختی های این مسیر است.

توی این مقاله سعی کردیم تا مطالب کاملی درباره معرفی رشته پزشکی بهتون بدیم؛ از مزایا و معایب و سختی ها و بازارکار و ….. و دیگه از اینجا به بعدش با شما هست که بخوایین وارد این بشه بشین یا نشین.

شما دانش آموز عزیز درصورتی که هنوز کنکورت رو ندادی و علاقه داری که در این رشته پرتقاضا و پردرآمد قبول بشی، میتونی از همین الان این مسیر لذت بخش رو شروع کنی، اما دقت کن که این مسیر به شرطی لذت بخش هست که بدونی از چه راهی بری که تنها در صورتی میسره که یک مشاور کنکور قدرتمند و با تجربه داشته باشی. برای گرفتن مشاوره کنکور میتونی همین الان روی عکس پایین کلیک کنی و از اونجا طرح موردنظر خودت رو انتخاب کنی و موفقیتت رو تضمین کنی.

منبع: https://estebsari.ir/articles/معرفی-رشته-پزشکی/




:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: